Harmonijna realizacja zadań przedszkola w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania ma wpływ na rozwój młodego człowieka i nierzadko decyduje o jego postawie, aktywności oraz zachowaniu już w życiu dorosłym. Do zadań tych należy wyposażenie dzieci w wiedzę, jak i umiejętności praktycznego jej wykorzystania, nie zaniedbując przy tym kształtowania ich postawy moralnej. Kształtowanie pożądanej postawy moralnej umożliwia m. in. realizacja opracowanych przez nauczycieli programów wychowawczych dostosowanych do konkretnych potrzeb dzieci. A oto jeden ze scenariuszy zajęć będący elementem opracowanego przeze mnie programu wychowawczego realizowanego w grupie dzieci sześcioletnich.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Temat : „Jestem posłuszny” – oglądanie teatrzyku kukiełkowego „Taśtaś” wg opowiadania B.Hertza; zwrócenie uwagi dzieci na niebezpieczeństwo wynikające z nieprzestrzegania rad dorosłych, poznawanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu.
Cele główne: · Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania rad dorosłych. Poznawanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu. · Doskonalenie wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych, umiejętne stosowanie niewerbalnych środków wyrazu.
Cele operacyjne: Dziecko potrafi: - zaśpiewać piosenkę „Dzień dobry”; - uważnie obejrzeć teatrzyk kukiełkowy; - odpowiedzieć na pytania dotyczące treści obejrzanego teatrzyku; - układać z liter alfabetu ruchomego wyrazy: Tak, Nie; - potrafi za pomocą ruchu odtworzyć scenkę przedstawioną na ilustracji; - potrafi odgadnąć treść ilustracji przedstawionej za pomocą scenki pantomimicznej; - wyjaśnić słowa: posłuszny, nieposłuszny; - reagować na określone sygnały wzrokowe, słuchowe; - dostosować ruchy ciała, mimikę twarzy do nastroju słuchanego akompaniamentu muzycznego; - wskazać sposoby właściwego i niewłaściwego zachowania się dzieci.
Metody/ techniki aktywizujące: metoda czynna, werbalna, oglądowa / zabawy z Pedagogiki zabawy Klanza, elementy metody Batii Strauss.
Formy: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna.
Pomoce: kukiełki do teatrzyku „Taśtaś”, ilustracje przedstawiające różne zachowania dzieci w czasie zabawy, dwie sylwety twarzy (wesoła i smutna), nagrania magnetofonowe z muzyką o groźnym i wesołym nastroju, ruchomy alfabet.
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa ruchowa do piosenki „Dzień dobry”: w trakcie marszu w dowolnym kierunku na słowa „Dzień dobry” dzieci kłaniają się lub podają sobie nawzajem rękę. 2. Oglądanie teatrzyku „Taśtaś”. 3. Krótka rozmowa na temat jego treści: · Dlaczego Taśtaś był w niebezpieczeństwie? · Kogo prosił o pomoc? · Kto pomógł Taśtasiowi? · Jak mogła zakończyć się przygoda kaczorka? · Jakie rady dałbyś kaczorkowi? · Kogo możemy poprosić o pomoc, gdy jesteśmy w niebezpieczeństwie? 4. Zabawa ruchowa „Wędrówka Taśtasia”; naśladowanie zachowania się kaczorka (mimiką twarzy, gestem) w trakcie słuchanego (na zmianę) akompaniamentu muzycznego o groźnym, a następnie wesołym nastroju. 5. Chętne dzieci losują kolejno ilustracje przedstawiające różne zachowania się dzieci. Nie pokazując ich innym przedstawiają je za pomocą scenki pantomimicznej, a pozostałe mają za zadanie odgadnąć ich treść. 6. Zwrócenie uwagi dzieci na tablicę, gdzie umieszczone są dwie sylwety twarzy: wesoła i smutna. Polecenie umieszczenia wylosowanych ilustracji przedstawiających właściwe i niewłaściwe zachowanie się dzieci pod odpowiednią sylwetą twarzy. 7. Polecenie dzieciom ułożenia napisów: „Tak” i „Nie”, które mają wspólnie odczytać, a następnie umieścić pod odpowiednimi obrazkami. 1. Podsumowanie zajęcia przez nauczycielkę: ocena aktywności dzieci na zajęciu oraz podziękowanie za udział w nim.
Opracowała: mgr Krystyna Kita, nauczycielka Miejskiego Przedszkola Nr 11 w Sosnowcu.
|